Lijsttrekker trekt weinig bekijks op Avans

Een drukke collegezaal was het niet, gistermiddag op Avans in Den Bosch. De Juridische Hogeschool Avans-Fontys had de lijsttrekker geregeld om studenten warm te maken voor de Europese Verkiezingen. ‘De politiek heeft met ons vakgebied te maken, dus ik vond dat we er iets mee moesten doen’, verklaart docent Ron Ritzen.

Allerlaatste moment

Pas op het allerlaatste moment kwam de afspraak rond, waardoor maar kort geflyerd kon worden. ‘Erg jammer. Vijf jaar geleden hadden we ook een gastspreker over de Europese Verkiezingen. Nu hoopte ik dat het met een lijsttrekker drukker zou worden dan die twintig mensen van toen’, spreekt Ritzen.

Dat lukte niet, maar Uijlenhoet gaf de aanwezigen wel zijn tien redenen om te gaan stemmen mee. ‘Europa heeft de toekomst, dat zie je wel met de huidige economische crisis. Zonder Europees afspraken te maken, kom je daar niet goed doorheen’, stelt de politicus. Het moge duidelijk zijn: de Newropeans zijn pro-Europa.

Meer zetels

Waarom zou het meer lonen om voor hen te stemmen dan op de grote partijen? ‘Onze partij is een echte Europese partij. Die doet ook mee met de verkiezingen in Duitsland en Frankrijk. Zo hebben we al gauw meer zetels bij elkaar dan de Nederlandse partijen te verdelen hebben. Dat is ook nodig, wil je iets in Europa kunnen betekenen.’

Nationaal denken

‘Er moet een omslag komen in het Europese denken bij de mensen; je moet denken aan wat er beter is voor Europa, niet aan je eigen land. Nationaal denken is niet alleen in Nederland een probleem, maar in alle landen.’ Uijlenhoet hoopt daar verandering in te brengen bij de volgende verkiezingen. ‘Als we nu veel stemmen krijgen, moet dat lukken.’ [EvG]