‘Meidenspektakel’ ontregelt ICT-systeem

Bulkmail versturen is verboden bij Avans. Alleen de Raad van Bestuur kan er toestemming voor geven. Woensdag bleek weer eens waar een ongeleide mail naar iedereen bij Avans toe kan leiden.

Voetbalevenement

De ex-studente van de Academie voor Sociale Studies stuurde dinsdag om half vijf een mailtje met de kop ‘meidenspektakel’, een aankondiging van een voetbalevenement voor meiden, naar 15.000 Avansaccounts. Vijftig mensen reageerden daarop en ongemerkt stuurden zij hun reply weer naar 15.000 accounts. ‘Er werden vijftig golfjes van 15.000 mailtjes het systeem ingejast’, zegt systeembeheerder Peter Dalmaijer. Aangezien er een foto bij het bericht zat, duurde dit allemaal heel lang, waardoor het systeem vastliep.

‘En dan hebben veel studenten hun Avansaccount ook nog doorgelinkt naar hun hotmail, waardoor het systeem ook naar buiten toe vastliep’, legt Dalmaijer uit. De ICT-afdeling is daarom de berichten gaan deleten. ‘Daar ben ik samen met een collega zeker een paar dagen mee bezig geweest.’

Berichten gewist

Het kan zijn dat er ook andere berichten, van dezelfde grootte als het gewraakte mailtje, zijn gewist. De systeembeheerder adviseert iedereen dan ook om bij verzonden berichten te controleren of ze wel zijn aangekomen.

Hoe het kan dat de student nog gebruik kon maken van haar account is onduidelijk. Zij is namelijk in februari al afgestudeerd en volgens de studentenadministratie is zij toen ook uitgeschreven. Normaliter wordt een account dan automatisch stopgezet.

ICT-faciliteiten afgesloten

Nu is haar account in ieder geval stopgezet. Dat is de straf voor het verzenden van bulkmail. De zender wordt van alle ICT-faciliteiten van Avans afgesloten. Ook volgt er een gesprek met de academiedirecteur. [PM]