Risicojongere motiveren met eigen talent

Tijdens een lunchbijeenkomst van het Expertisecentrum Veiligheid in Den Bosch afgelopen donderdag presenteerde Kooijmans haar boek Battle zonder Knokken. In opdracht van het expertisecentrum heeft ze onderzocht wat er gebeurt, wanneer jongeren worden aangesproken op hun talenten.

Succeservaring

Kooijmans bepleit dat er bij de behandeling van deze jongeren niet moet worden uitgegaan van een risico, maar van kansen. In de praktijk zag ze veel talent-projecten en battles langskomen, die jongeren motiveerden hun best te doen. Als ze daarbij merken het goed te kunnen, levert dat een succeservaring op. Maar er zijn ook terugvallen als het applaus wegebt.

Talentcoach

‘Ik had er zoveel over te vertellen dat het rapport een boek werd’, verklaarde Kooijmans. In het boek wil ze erachter komen wie de talentcoach moet zijn, een maatschappelijk werker, het jongerenwerk of een creatieveling. Het boek heeft al geleid tot een nieuw project over talentontwikkeling bij risicojongeren. Met de hogeschool en universiteit van Amsterdam en acht instellingen in die stad gaat het onderzoek verder. [EvG]