Avans scoort landelijk goed

De meeste Bossche en Bredase opleidingen kwamen goed uit het laatste Studenten Tevredenheidsonderzoek (STO). De HBO-Raad heeft nu ook de eerste landelijke vergelijkingen naar buiten gebracht. Daarin scoort Avans onverminderd goed.

Faciliteiten minpunt

De sociale, economische en technische opleidingen in Den Bosch gooien landelijk gezien hoge ogen qua scores. Op één punt is bij die opleidingen echter wel een gezamenlijk minpunt te ontdekken: de faciliteiten in het gebouw.

Bijvoorbeeld bij de opleiding Bestuurskunde zijn alle cijfers bovengemiddeld, maar wat de faciliteiten betreft is de beoordeling drietienden lager dan het landelijk gemiddelde. Ook studenten van Sociale Studies, Personeel & Arbeid en Commerciële Economie denken er zo over. Bij de hoog beoordeelde opleidingen Accountancy, Bedrijfseconomie, Recht en Integrale Veiligheid is het verschil ook te zien, zij het wat kleiner.

Roosterproblemen

Vooral de economische opleidingen in Breda doen het goed. De opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening scoort opvallend onder het landelijk gemiddelde. De algemene tevredenheid is er laag. Het grootste probleem lijkt de roostering te zijn, die een dikke onvoldoende krijgt. Ook op het gebied van beroepsoriëntatie scoort de opleiding landelijk gezien laag.

Docenten kunst het beste

De studenten van de Bredase kunstopleidingen zijn opvallend tevreden. Vooral Fotografie behaalt met een 4,3 op een schaal van 1 tot 5 een haast astronomische score. Ook de docenten op deze opleiding behoren landelijk tot de top. Uit de vergelijking tussen de landelijke opleidingen, scoren de docenten van Fotografie en Autonome Beeldende Kunst in Breda met een 4,0 hoog. Ook de docenten Elektrotechniek en Culturele Maatschappelijke Vorming in Den Bosch oogstten dat cijfer.

De complete uitslag van de landelijke vergelijking per opleidingsvariant staat hier. [EvG]