Blogs en filmpjes in het hbo

Bloggen tijdens de stage

Bij de Academie voor Gezondheidszorg (AGZ) in Breda beginnen ze in september met studenten Verpleegkunde die blogs moeten bijhouden tijdens hun stage. ‘We hadden behoefte aan interactieve studenten’, vertelde Ab Bobbink, docent bij de AGZ, gisteren. ‘De studenten beschrijven het avontuur van hun stage en theorie wordt gekoppeld aan ervaringen in de praktijk. Met behulp van verschillende opgegeven thema’s kan de docent inspringen en de lessen aanpassen aan de vragen in blogs van de studenten.’

Bij de Academie voor Techniek en Management in Tilburg hebben ze op dat gebied al wat meer stappen gezet en werkten ze dit jaar tijdens de minor Multimedia Management al met blogs en ePortfolio’s. ‘Over de Innovatieopdracht die studenten moesten maken hielden ze een blog bij die de stagebedrijven ook konden bekijken’, legt docent Peter Bergmans uit. ‘’De portfolio en de blog zien er vaak goed uit als ze dit met anderen moeten delen. Het is hun visitekaartje.

Niet de ideale stem

De workshop die volgt is van docent Theo van Deursen van de Academie voor Bouw & Infra. Hij presenteert de nieuwste snufjes bij zijn academie. ‘Voor een gezamenlijke minor over bouwen met zorg in de zorg konden naast onze studenten ook studenten van AGZ zich aanmelden’, vertelt Van Deursen. Omdat deze studenten vaak nog nooit van een technisch tekenprogramma als AutoCAD hebben gehoord en dit wel moeten gebruiken, maakte Van Deursen verschillende screencasts om uitleg te geven over handelingen. ‘Ik heb niet de ideale stem om die filmpjes in te spreken, maar op een gegeven moment zet je je over de schroom heen en doe je het gewoon.’ De docent zette de filmpjes zelfs om voor de Ipod, zodat studenten ze ook in de trein kunnen bekijken.

Vocus

De op één na laatste presentatie gisteren was van twee studenten. Ajda Ortac en Roy de Bruyn werken voor Vocus. Dit initiatief van het Leer- en Innovatie Centrum (LIC) maakt filmpjes over problemen en oplossingen van docenten. ‘Over het gebruik van stemkastjes bij de opleiding ABC hebben we bijvoorbeeld een filmpje gemaakt’, vertelt De Bruyn.

Een dergelijk filmpje maken is niet echt gemakkelijk geven de studenten toe, maar proberen kan altijd en in de AV-ruimtes van Explora in Breda en Den Bosch zijn altijd mensen om je te helpen.

Primeur Blackboard 8

Eky Fioole van het LIC gaf tot slot nog een primeur weg van het nieuwe BlackBoard 8, dat tussen de zomer- en de herfstvakantie in gebruik zal worden genomen. ‘Geef vooral door aan ons wat er allemaal in de nieuwe versie moet zitten, zodat we hier rekening mee kunnen houden’, was haar advies aan de aanwezigen. Een testversie van BlackBoard 8 is te vinden op bbdev.avans.nl .

De eLearning Roadshow was de derde en laatste roadshow van het Leer- en Innovatiecentrum dit jaar. SpotLICht, waaronder de roadshow valt, is de naam van een reeks bijeenkomsten over onderwijszaken georganiseerd door het LIC. Meer informatie over SpotLIChtbijeenkomsten is te vinden op de Onderwijswiki. [MK]