Dit jaar geen landelijke studiebeurs

De eerstvolgende beurs vindt daarom pas plaats in 2010. Dan neemt VNU Exhibitions Europe het stokje over van uitgeverij Malmberg, die de afgelopen jaren de beurs voor studiekiezers op touw zette. De nieuwe organisator zegt de toekomst van de beurs ‘vol vertrouwen’ tegemoet te zien.

Ander concept

‘We zien zeker toekomst in de beurs’, zegt John van der Valk van VNU. ‘Maar we gaan het concept wel veranderen. Er moet meer te halen zijn dan e-mailadressen en data van open dagen. Scholieren moeten er ook een stukje beleving meekrijgen. Die fysieke functie heeft een open dag natuurlijk ook, maar een studiebeurs biedt veel meer breedte.’

Omdat die breedte in oktober niet gegarandeerd was, slaat de beurs een jaar over. Hoeveel instellingen afhaakten, wil woordvoerder Gert-Jan Roos van Malmberg niet kwijt: ‘Zodra een aantal universiteiten of hogescholen er niet is, mis je het totale aanbod en geef je dus geen reëel beeld meer.’ Dat veel instellingen dit jaar geen stand reserveerden, wijt Roos aan de economische crisis. Met een vierkantemeterprijs van 156 euro en een gemiddelde oppervlakte van 40 à 50 vierkante meter kostte een stand vaak duizenden euro’s.

Circus

Ook de Universiteit van Amsterdam haakte af, maar met de crisis had dat niets te maken. ‘Vorig jaar deden we ook al niet mee’, zegt woordvoerder Godfried Janssen. ‘De toegevoegde waarde is gewoon te klein. Zo’n beurs is ook een beetje een circus: de contacten zijn vluchtig en we konden studenten er niet goed voorlichten. Eén op één contact wordt juist steeds belangrijker, het gaat echt om diepgang tegenwoordig.’ Ook Avans haakte vorig jaar af. [IB/HOP]