Eerste prijs Avansstudenten bij masterclass

De studenten zijn druk aan het afstuderen op het onderwerp duurzaamheid. In opdracht van ICT-bedrijf Everest bekijken ze wat maatschappelijk verantwoord ondernemen voor de ICT-branche kan betekenen. ‘Everest wil weten hoe ze dat kan aanpakken’, legt Bram uit. Daar schrijven de twee nu een plan voor.

Ideeën opdoen

‘Het is altijd nuttig om ergens anders te gaan kijken en ideeën op te doen’, verklaart Bram hun reden om mee te doen met de masterclass. In het hoofdkantoor van T-Mobile in Den Haag wonnen ze afgelopen week de eerste prijs bij de MVO Mega Masterclass.

Negen bedrijven hadden een casus over het implementeren van duurzaamheid. De zestig aanwezige studenten van hbo’s en universiteiten gingen in groepjes ruim twee uur in conclaaf om de beste oplossing te verzinnen.

Scorekaart

TNT was het bedrijf waarvoor de Avansstudenten een casus moesten oplossen. ‘Dat werkt veel met subcontracten voor bedrijven die met busjes voor ze rondrijden. TNT kan hen niets verplichten, maar ze willen wel duurzaamheid stimuleren’, vertelt Robin.

De studenten verzonnen een scorekaart, waarmee het bedrijf kan bepalen hoe de verschillende bedrijven scoren op dat gebied. ‘Ze kunnen kijken of de chauffeurs meedoen met het nieuwe rijden en of de auto’s zuinig zijn’, zegt Robin. De bedrijven die het beste scoren, krijgen vervolgens de meeste ritten toebedeeld.

Cadeaubon

De studenten kregen een certificaat en een cadeaubon. Ze willen graag verder op het gebied van duurzaamheid. Robin: ‘Die kansen liggen er nu wel, er zijn steeds meer ontwikkelingen in. We vinden het allebei erg interessant. Alleen moeten we eerst maar eens afstuderen en kijken of er überhaupt banen zijn in dit gebied.’ [EvG]