Gastcollege Arnold Heertje op Avans

Heertje gaat in op het functioneren van bestuurders bij complexe beleidsbeslissingen. Aandacht is er voor actuele discussies, zoals duurzaamheid en de economische crisis.

Ongezouten meningen

De studenten kwamen op het idee om Heertje uit te nodigen vanwege zijn ongezouten meningen over bestuur en overheid. Organiserend student Peter van Gool: ‘Naast econoom is hij een politiek criticus. Hij zal zich vooral richten op de rol van bestuurders, hoe ze in deze tijd met beslissingen moeten omgaan.’

Heertje is econoom en publicist en liet zich in het verleden onder andere kritisch uit over de aanleg van de Betuwelijn en de Amsterdamse Noord-Zuidlijn. In zijn laatste boek Echte Economie schrijft hij over wat in de moderne economie is scheef gegroeid en over de verhouding tussen schaarste en welvaart.

Kritisch kijken

Student Luc van Mil kijkt uit naar het college van Heertje. ‘Als toekomstig bestuurskundige is het belangrijk dat je kritisch leert kijken naar beleidsprocessen bij de overheid. Daar moet je vervolgens lessen uit kunnen trekken.’ Het college is onderdeel van een serie gastcolleges.

Het gastcollege is voor iedereen toegankelijk en wordt gegeven in lokaal B001 op Avans in Den Bosch. Het duurt van 14.45 tot 16.30 uur. Aanmelden kan via: pwhc.vangool@student.avans.nl. [EvG]