Ingenieursbureaus krijgen het moeilijk

Crisis of niet, de vijftig grootste ingenieursbureaus in Nederland zagen hun omzet vorig jaar met gemiddeld 13,8 procent stijgen. Slechts drie bureaus uit de top 50 behaalden minder goede resultaten dan in 2007.

Tekort aan hooggeschoold personeel

Maar vooral kleine ingenieursbureaus zullen het dit jaar zwaar krijgen, voorspelt Paul Oortwijn, directeur van de brancheorganisatie Onri. Bureaus in de grond, weg- en waterbouw zitten relatief goed, maar de bouwbureaus krijgen flinke klappen. Toch zullen de meeste bureaus gewoon blijven werven, want er is nog steeds een tekort aan hooggeschoold personeel. ‘De dip waarmee we nu te maken krijgen, is slechts tijdelijk’.

Geen salarisdip

Gelukkig voor starters is van een salarisdip nog geen sprake: de startsalarissen van zowel hbo’ers als universitair geschoolde ingenieurs gingen met gemiddeld 3,8 procent omhoog. Een wo-starter verdient nu gemiddeld 2550 euro bruto per maand, een beginnende hbo’er zo’n driehonderd euro minder. [IB/HOP]