Krant verheven tot kunst

De Metro heeft eerstejaars Vormgeving Evelien Mattheij ook gebruikt, maar daar moest ze steeds de nietjes uit halen. Daarom sleepte ze de laatste tijd stiekem een aantal Punt-kranten mee naar haar atelier. De studente wilde een ruimte maken met krantenpapier. De laatste drie nummers van de hogeschoolkrant hielpen haar daarmee.

170 meter lang

‘Kranten zijn heel fijn om kunst mee te maken. Je kunt er alle kanten mee op qua vorm’, legt Mattheij uit. De kamer die ze fabriceerde, is gemaakt door één lang lint van tape en krantenpapier. Wel 170 meter lang is de sliert. Ze laat het kunstwerk liever van binnen uit zien, want vanuit dat perspectief heeft de student de ruimte gemaakt.

‘Medestudenten noemden het werk eerst ‘het zwembadje’, toen het nog laag was. Inmiddels wordt het ‘het huis’ genoemd’, zegt ze. Of de beoordelend docent erin wil klimmen, is nog de vraag. ‘Eigenlijk wilde ik een trap hebben om erin te komen. Maar ik kan er ook een gat in maken.’

Kleren van papier

Even verderop wordt de Punt op een andere manier tot kunst verheven. Sarah Nixon heeft poppen en kleren van kranten gemaakt. Iets subtieler dan het grote huis dat Mattheij maakte. De poppen zijn haar afstudeerwerk. ‘Ik heb mijn werk gemaakt naar aanleiding van het boek The Importance of Being Earnest van Oscar Wilde’, legt Nixon uit.

In dat boek doen de personages zich anders voor dan ze in werkelijkheid zijn. Daarom maakte Nixon de kleren van papier. ‘Het moet iets zijn wat mooi lijkt, maar wat gaandeweg kreukels en scheuren krijgt.’ In het klein maakte ze alle personages van het theaterstuk na. ‘Papier vind ik fijn, het is materiaal waar ik makkelijk mee kan werken.’

Het werk van Sarah Nixon is te zien op de eindexpo van de kunstacademie. Die is in Breda en Den Bosch van 4 tot en met 8 juli geopend van 11.00 tot 17.00 uur. [EvG]