Recordinvestering in Duits onderwijs

Na lang touwtrekken met het ministerie van Financiën hebben bondskanselier Merkel en de deelstatenregeringen bekrachtigd wat de Duitse onderwijsminister al dit najaar had beloofd. Zo krijgt het overbevolkte Duitse hoger onderwijs er ruim vijf miljard euro bij om de komst van 275 duizend extra studenten op te vangen.

Gymnasium ingekort

Belangrijkste oorzaak van deze toevloed is de ingekorte duur van het gymnasium: daardoor doet in 2013 een dubbele lichting scholieren eindexamen. De stadstaten Berlijn, Hamburg en Bremen, die veel buitenlandse studenten trekken, krijgen relatief het meeste geld.

Nog eens 2,7 miljard euro zijn bedoeld voor de voortzetting en uitbreiding van de zogenoemde ‘excellentie-initiatieven’. Vanaf 2012 komen er twaalf elite-universiteiten in plaats van de huidige negen. Ook gaat er meer geld naar 39 graduate schools en naar 37 onderzoeksclusters van universiteiten. Dit moet het Duitse hoger onderwijs en onderzoek op een hoger internationaal plan brengen.

Jaarlijkse budgetverhoging van 5 procent

Onderzoeksinstellingen als de Max-Planck- en de Fraunhofer-Gesellschaft, maar ook de Deutsche Forschungsgemeinschaft – het Duitse NWO – mogen hun budget tot 2015 met jaarlijks 5 procent verhogen in plaats van de huidige 3 procent.

De wetenschapsorganisaties in Duitsland zijn zeer verheugd over de investeringen, waarmee ‘tienduizenden arbeidsplaatsen’ worden gecreëerd en de internationale concurrentie kan worden bijgebeend. De Duitse bondsdag en de zestien deelstaatparlementen moeten de plannen overigens nog goedkeuren. [HC/HOP]