Techniek voor slimme kinderen

De kinderen werken bij Eureka! met thema’s, waarbij ze eigen onderzoeksvragen bedenken. Onder andere Spaans, filosofie, drama maar ook techniek staan op het programma.

Waterbaan

Vanuit de Pabo in Breda is docent Mart van Gool betrokken bij de invulling van het techniekproject. Samen met vier kinderen ontwierp Van Gool een Efteling attractie voor de toekomst. Het resultaat was een waterbaan van karton, aluminiumfolie en hout. ‘De kinderen zijn geboeid door hun leervraag en zodra deze vervuld is komen er nieuwe vragen’, vertelt Van Gool.

Eureka! is een initiatief van de Stichting Katholiek Onderwijs Breda (INOS) en bestaat sinds 1 augustus 2008. Afgelopen januari waren er negen groepen van maximaal vijftien kinderen die een ochtend in de week verrijkende lesstof aangeboden krijgen als aanvulling op het reguliere basisschoolprogramma. Deze kinderen zijn getest op hoogbegaafdheid. Naast de aanvulling kunnen de leerlingen één ochtend per week terecht in de Eureka! lokalen op de Bredase basisscholen De Werft en De Burchtgaarde.

Samenwerking

Volgend schooljaar wordt de samenwerking zeker voortgezet en wordt gestart met een nieuwe groep kinderen. ‘Deze keer hebben we ons vooral gericht op kinderspeelgoed, maar bij het volgende project kan dat net zo goed duurzaamheid zijn’, aldus Van Gool. ‘Ook zijn er plannen om techniek nog meer te promoten via INOS.’ [MK]