Tijdelijke dip AM Coatings voorbij

Mahmoud is met zijn bedrijf AM Coatings bezig met het ontwikkelen van een coating die dodelijk is voor onder andere ziekenhuisbacteriën. De beschermlaag kan aangebracht worden in operatiekamers en ziekenzalen, maar ook op mobiele telefoons en laptops. Hij krijgt onder andere hulp van ATGM en Starterslift en werkt vanuit het Avansgebouw aan de Lovensdijkstraat.

Registratiekosten: 10 miljoen euro

‘Even zag ik het niet zo zitten met mijn product’, vertelt Mahmoud. Het registreren ervan zou tussen de 2 en 10 miljoen euro gaan kosten. ‘Dat zou nodig zijn omdat het een biocide is. Maar vind maar eens een investeerder die bereid is dat bedrag te stoppen in een onderneming met de wetenschap dat hij het pas over jaren kan terug verdienen. Die zijn er niet.’ Even dacht de oud-student dat hij beter kon stoppen.

‘Toen ben ik met mijn businessadviseur onderzoek gaan doen. Wat is nu eigenlijk een biocide? Hieruit bleek dat bij een biocide micro-organismen gedood worden door een chemische reactie. Dat is bij mijn product niet het geval. Er komt geen stof vrij. Het is eerder zo dat bij aanraking met mijn product de bacterie een prikkel krijgt waar hij niet tegen kan. Dat is een mechanische reactie, vergelijkbaar met een speld die in een ballon prikt’, legt Mahmoud uit. Dus van dure registratie hoeft geen sprake meer te zijn.

Industriële schaal

Met die wetenschap was de lucht geklaard. De patentaanvraag loopt en ziet er rooskleurig uit. De oud-student is inmiddels ook in gesprek met diverse multinationals. ‘Zij hebben contact met mijn opgenomen. We onderzoeken nu gezamenlijk of en hoe de coating op industriële schaal gemaakt kan worden.’

De bedoeling is dat AM Coatings het product samen met een groot bedrijf op de markt gaat zetten. ‘De naam van ons bedrijf komt wel duidelijk op het eindproduct te staan’, zegt Mahmoud. Hij verwacht dat er nog wel een jaar overheen gaat voor het zover is. [AR]