Veel aanmeldingen HBO-V in Den Bosch

Deze week hadden de voltijdopleidingen Verpleegkunde in Breda en Den Bosch gezamenlijk 204 aanmeldingen. Dat zijn er 26 meer dan vorig jaar rond deze tijd.

Hanneke Ariëns is coördinator van de opleiding in Den Bosch en erg blij met de vele inschrijvingen. ‘Vorig jaar zijn we gestart met Verpleegkunde in Den Bosch met 48 studenten. Ze kiezen heel bewust voor onze locatie. Op dit moment lijken we minstens met tachtig eerstejaars te starten in september.’

Nieuw praktijklokaal

Vanwege de groei van de opleiding in Den Bosch wordt er deze zomer een tweede praktijklokaal voor de studenten ingericht. Ook de banden met de praktijk worden nog extra aangehaald. ‘In de regio Breda zijn we al heel ver met de samenwerking tussen Avans en de verschillende instellingen en ziekenhuizen. In Den Bosch en omgeving moet het nog groeien. We gaan in elk geval nauw samenwerken met het Elizabeth ziekenhuis en het TweeSteden ziekenhuis in Tilburg,’vertelt Ariëns.

De opleiding heeft nog ambities genoeg. ‘We willen streven naar een deeltijdopleiding in Den Bosch vanaf februari 2010. Het is de vraag of dat gaat lukken. We zijn grotendeels afhankelijk van instellingen die hun medewerkers bij ons een opleiding willen laten volgen. Op dit moment is het nog niet rendabel om ook in deeltijd te starten,’legt Ariens uit.

Ook groei bij Fysiotherapie

De opleiding Fysiotherapie in Breda, die ook onder de Academie voor Gezondheidszorg valt, heeft dit jaar te kampen met zeer veel aanmeldingen. Hoewel de numerus fixus is verhoogd naar 180 studenten zullen veel aankomende studenten teleurgesteld moeten worden. Momenteel zijn er 440 aanmeldingen, ten opzichte van 343 vorig jaar rond deze tijd. [MK]