Zware straf of terecht?

Dat er geen aantekeningen in de wetbundel mogen zitten was voor alle partijen duidelijk. ‘Ik weet dat de wetbundel gecontroleerd wordt, dus dat ik de aantekeningen er niet uit heb gehaald was niet zo slim’, vertelde de student van de Academie voor Deeltijd (ADT) gisteren tijdens de zitting van het CvB.

Te zwaar

De opgelegde sanctie van de examencommissie, dat hij nu geen tentamens en hertentamens mag maken, van deze periode en van de eerste periode van het komend studiejaar, vindt de student wel erg zwaar.

‘Ik mis nu al vier tentamens en als ik studievertraging oploop kost me dat veel geld’, legt de student uit. De examencommissie legde de sanctie op, omdat zij belang hecht aan het waarborgen van kwaliteit van de opleiding. ‘Sinds 2007 is deze sanctie gebruikelijk’, verklaarde de vertegenwoordiger van de examencommissie van ADT.

Onduidelijk

Er was bij het CvB enige onduidelijkheid over het aantal tentamens dat de student het komende jaar moest herkansen en hoeveel kansen hij daar gedurende het volgende studiejaar nog voor kreeg.

De student kan gewoon colleges blijven volgen en de hertentamens daarvan eventueel later maken. ‘Dat wordt wel lastig’, meent de student. Volgend jaar is zijn laatste jaar bij Avans en langer bezig zijn met afstuderen staat niet op zijn lijstje.

Ongegrond

Nadat alle bewijsstukken nogmaals met elkaar werden vergeleken verklaarde het CvB de zaak van de student ongegrond. Een motivering volgt. [MK]