Eerste Art Award voor kunststudenten

De Rotary Club Breda Zuid reikt zaterdag de eerste Breda Art Awards uit aan jong kunsttalent van de Akademie voor Kunst & Vormgeving|St. Joost in Breda. Het publiek bepaalt op deze feestelijke avond welke drie winnaars met 1500 euro naar huis gaan.

De genomineerden tijdens deze eerste editie zijn voor Fotografie: Marjolein van Pagee en Thomas Kuijpers, voor Beeldende Kunst: Annete Hemelrijk en Manon van Trier en voor Animatie: Sjors Vervoort en Juan Lopez Maas. De 220 gasten worden met een kunstroute langs de zes werken geleid. Zij bepalen in elke categorie de winnaar.

Contact met kunstenaars

Deze zes studenten vertonen zaterdagavond een film over hun werk en vertellen over hun drijfveren en ideeën. Interactie tussen publiek en de kunstenaars is erg belangrijk volgens Julius Freutel van de Rotary Club Breda Zuid. ‘We willen het publiek in contact brengen met de kunstenaars. Er zijn vraaggesprekken met ze en mensen kunnen aan tafel kennis met ze maken.’

De club wil afstuderende kunstenaars extra aandacht geven in de regio Breda en het bedrijfsleven in aanraking brengen met hun werken. ‘Als rotaryclub is het de bedoeling je actief in te zetten voor de maatschappij en goede doelen. Daar is deze publieksprijs voor.’ Het geld wat de avond opbrengt gaat naar het kerstdiner van de voedselbank Breda.

Absoluut briljant

Adjunct-directeur Jeroen Chabot van de kunstacademie is onder de indruk van de afstuderende studenten. ‘Het werk van deze genomineerden is absoluut briljant. Ik ben zo trots op mijn academie. Dat was ook de mening van de ondernemers die de prijzen beschikbaar stellen’, vertelt Chabot. Hij is blij met de nieuwe publieksprijs, die afstudeerders een steuntje in de rug geeft.

De avond begint om 17.30 uur aan de kunstacademie in Breda. Er is een buffet en een borrel met muziek na afloop. De prijsuitreiking is rond 22.00 uur. Toegang is 40 euro, reserveren kan via de website www.bredart.nl. [EvG]