Landelijk certificaat voor Pabostudenten

Philly Kerstens, Daniëlle Uijtdehaag, Dinja Coenradi en Patricia de Ruijter werden gisteren cultuurdragers van de Pabo genoemd. Ze waren de eerste die de pilotversie van de minor succesvol afrondden.

Koffer vol cultuur

Dinja Coenradi leverde een koffer vol ‘zooi’ in als portfolio. De koffer vol citaten en herinneringen vormt de culturele bagage van Coenradi. Alles heeft een plaatsje. Van Elvis tot aan de Moulin Rouge. ‘Ik verzamel alles. Het is voor mij echt hobbyisme. Cultuur geeft je het gevoel dat je leeft’, licht Coenradi haar keuze voor de minor toe.

De liedjes en gedichten van Annie M.G. Schmidt vormden de rode draad door Philly Kerstens minor. Patricia de Ruijter schreef aan haar ‘lief dagboek’ over haar culturele roze en zwarte kunstuitingen die ze wel of niet waardeerde.

Beleidsplan

De vier studenten volgden tijdens de minor verschillende lessen, maar moesten vooral zelf aan de slag. De portfolio’s werden vormgegeven en de studenten schreven een essay over hun visie op cultuur en een beleidsplan voor hun stagescholen.

Een gedeelte van de minor geeft de studenten recht op het post-hbo certificaat Interne Coördinator Cultuureducatie, dat landelijk erkend is. ‘Bij een sollicitatie hebben we nu hopelijk wel een streepje voor’, zegt Patricia de Ruijter.

Acht studenten

Volgend jaar gaat de minor Cultuureducatie wederom van start. Dan zijn er acht studenten die deelnemen. ‘We boksen op tegen bijvoorbeeld Bewegingsonderwijs, maar gaan vooruit,’ vertelt docent Karen Leenaerts. [MK]