Lucasprijs 2009 voor Joke Vrij

De deeltijdstudent Beeldende Kunst maakte een serie kleine schilderijen, gebaseerd op nieuwsfoto’s. Die overtuigde de jury van haar beeldende kracht. ‘Met haar picturale beeldtaal dwingt ze haar publiek om opnieuw naar stereotype voorstellingen te kijken. Ze geeft diepte aan beelden die door de media plat zijn gemaakt. Door te schilderen ondervraagt zij de fotografische werkelijkheid’, schreef de jury in haar rapport over Vrij.

Fascinatie voor het lichaam

De jury merkte dit jaar de belangstelling op van de eindexamenstudenten voor het fysieke van het kunstenaarschap. In de eindexpositie kwamen het in-het-atelier-zijn en het maken zelf nadrukkelijk naar voren. Ook zag de jury herhaaldelijk een fascinatie voor het lichaam.

De winnaar van de Lucasprijs werd bepaald door directeur van AKV|St. Joost Jules van den Vijver, directeur Edwin Jacobs van het Centraal Museum Utrecht en Gert Staal, vooraanstaand designcriticus en schrijver. De Bossche wethouder van cultuur Rodney Weterings overhandigde de prijs gistermiddag tijdens de diploma-uitreiking in het Atrium op Avans aan Vrij.

Wonderlijke creaturen

Voltijdstudent Illustratie Hanneke Lammers kreeg een speciale vermelding. Zij presenteerde tekeningen, objecten, poppen en performances op film. De jury was vooral gecharmeerd van de fantasierijke manier waarop zij haar wonderlijke creaturen weet te animeren. ‘Haar films sluiten aan bij de surreële kwaliteiten van de Oost-Europese animatietraditie. En tegelijk lijken ze te verwijzen naar de installaties van beeldend kunstenares Annette Messagier.’

De expositie van al het eindexamenwerk in de Bossche kunstacademie begint morgen en duurt tot en met woensdag. Elke dag zijn de kunstwerken van 11.00 tot 17.00 uur te bewonderen aan de Onderwijsboulevard. [EvG]