Oud-Avansstudent terug uit cel Marokko

Eindelijk kon Oubelkas zijn moeder in Raamsdonksveer weer in zijn armen sluiten. De nachtmerrie van de afgelopen vier-en-een-half jaar in een cel in Marokko is dan echt voorbij. Hij werd tot tien jaar celstraf veroordeeld voor drugssmokkel, toen bij het bedrijf waar hij werkte twee busjes vol hasj werden gevonden.

Nooit geloofde hij dat hij echt zo lang in de cel moest blijven. ‘Ik dacht: ze kunnen me toch niet zomaar van straat plukken? Maar toen het vonnis in hoger beroep werd bevestigd wist ik: ik kom hier niet weg’, zegt Oubelkas in BN/DeStem.

Afschrikken

Op het moment van zijn arrestatie had Oubelkas het bedrijf ‘2forces’ met Luuk van Raaij, een medestudent van hem bij Avans. ‘We waren net lekker bezig toen Joseph werd gepakt. Je denkt: dat loopt wel los, want hij had niks gedaan. Toen kregen we in de gaten dat ze met hem een voorbeeld wilden stellen om anderen af te schrikken’, vertelde Van Raaij vorig jaar tegen Punt.

Zijn familie en vrienden bleven strijden om hem vrij te krijgen. Ze stelden alles in het werk en richtten de site www.freesef.com voor hem op. ‘Ik bleef altijd denken dat hij binnen een paar maanden zou terugkomen’, zei Van Raaij. Maar dat gebeurde vorige week pas, toen Oubelkas dankzij een uitwisselingsverdrag naar Nederland kon.

Boek schrijven

‘Ik kan mijn leven weer voortzetten. Alles waar ik van heb gedroomd, komt nu uit’, sprak Oubelkas tegen BN/DeStem. Hij wil eerst een boek gaan schrijven over zijn ervaringen. Via zijn site www.oubelkas.nl houdt hij iedereen op de hoogte. Terug de ICT in kan hij ook, in het kantoor dat hij zelf met Van Raaij had uitgezocht voor zijn arrestatie. Van Raaij: ‘Er staat altijd een tafel voor hem klaar.’ [EvG]