Samenwerking Juridische Hogeschool en rechtbank

Rechtbankpresident Huub Snijders en Gerard Hupperetz, directeur van de Juridische Hogeschool, zetten vandaag hun handtekening onder een samenwerkingsovereenkomst. De Juridische Hogeschool in Den Bosch en Tilburg en de rechtbank willen de opleiding verder verbeteren en de afgestudeerden klaarstomen voor werk bij de Bossche rechtbank.

Onderlinge uitwisseling

De rechtbank en de Juridische Hogeschool gaan elkaar aanbevelen bij partijen in de markt en gebruik maken van elkaars netwerk en faciliteiten. Daarnaast zal er een uitwisseling van medewerkers plaatsvinden. In de overeenkomst is verder opgenomen dat rechters gastcolleges geven op de Juridische Hogeschool en de school actuele themabijeenkomsten organiseert voor medewerkers van de rechtbank.

Praktijkervaring

HBO-Rechtenstudenten krijgen de gelegenheid om hun stageperiode bij de rechtbank door te brengen en docenten van de Juridische Hogeschool kunnen een rechtbankstage lopen om opgedane praktijkervaring in te zetten tijdens hun lessen. De rechtbank levert geanonimiseerd casusmateriaal en een oefenrechtbank. Daarnaast zijn er plannen voor een speciale minor ‘rechtbank’.

Ruim 1200 studenten volgen de opleiding HBO-Rechten in Den Bosch en Tilburg. De rechtbank ’s-Hertogenbosch behoort tot de grote rechtbanken van Nederland. Er werken ruim vijfhonderd mensen, waaronder rechters, juridische medewerkers, administratief medewerkers en stafmedewerkers. [EvG]