Succes ABC in vogelvlucht

Vooral ouders dromden samen op de eerste verdieping van de kunstacademie. Ze trotseerden de verzengende hitte in The Factory om de producten van hun kroost te zien. Voor verscheidene opdrachtgevers fabriceerden de studenten de meest uiteenlopende producten. Alles uit het eerste jaar kwam in vogelvlucht voorbij.

Vodafone

Zo kregen de aanwezigen enkele filmpjes voorgeschoteld die de studenten maakten in opdracht van Vodafone en het kenniscentrum Leefritme. In de opdracht stond mobiel leven en werken centraal. Iedere projectgroep verbeeldde in een video hoe een dag uit leven van een bepaalde doelgroep eruitzag.

Toekomstscenario’s

Een ander project waar de studenten veel tijd in staken, draaide om toekomstscenario’s. Namens adviesbureau DHC schetsten de studenten in een video hoe mensen in 2040 wonen, werken en leven. De scenario’s kunnen helpen bij het ontwikkelen van bouwprojecten voor de toekomst. Nu komt het nog voor dat er projecten worden gestart die over twintig jaar alweer verouderd zijn.

Buenos Aires

Naast enkele presentaties op het Smartboard hingen er op de wanden verscheidene posters. Op één van de posters wordt een soort aromazakje aangeprezen. In het zakje is de geur van stad Buenos Aires verzameld. Zodat je Argentinië voortaan vanuit de huiskamer opsnuift. Het project werd ook aan prinses Maxima gepresenteerd toen zij het Avans-gebouw in Breda opende.

Het aanwezige publiek is onder de indruk van het getoonde werk. Docent Marjolein Schooleman noemt het afgelopen jaar dan ook een succes: ‘We zijn vanaf volgend jaar een officiële opleiding. Daar hebben de studenten van dit jaar veel aan bijgedragen door hard te werken. Niet voor niks halen ze waarschijnlijk allemaal hun propedeuse.’ [CT]