Rotterdamse studenten vrijen het vaakst

Kamerlink.nl , het één na grootste online kamerbureau, deed net als in 2008 onderzoek naar het seksleven van de kamerbewoners in zijn bestand. Het leeuwendeel van de 1500 respondenten studeert aan hogescholen en universiteiten.

Eerlijke studenten

Net als vorig jaar claimen de Rotterdamse studenten het vaakst seks te hebben: gemiddeld 132 keer per jaar. Studenten uit Amsterdam (128 keer) en Utrecht (124 keer) doen daar weinig voor onder. Van de 4,2 procent studenten die elke dag seks hebben met een partner, wonen de meesten in Amsterdam. In Enschede zijn de studenten seksueel het minst actief (72 keer) – of misschien wel het eerlijkst. Studenten in studentenhuizen doen het significant vaker.

De Avanssteden

Breda heeft de hoogste score van de drie Avanssteden. Studenten uit deze stad zeggen het 113 keer per jaar te doen, daarmee staat Breda op de vierde plaats in de top 10. Tilburg staat met 110 keer op een zevende plaats. Den Bosch komt niet voor in de top 10.

Het grootste deel van de respondenten zegt één tot twee sekspartners te hebben gehad, ruim een kwart 3 tot 5, en 6 procent meer dan 20. Maagd is 14 procent van de mannelijke en 9 procent van de vrouwelijke studenten. Groningen is met 12 procent maagden oververtegenwoordigd en Tilburg (één procent) ondervertegenwoordigd.

In de seksmonitor van 2008 zei 53 procent van de studenten altijd met condoom te vrijen en nu nog maar 39 procent. Van de studenten in een studentenhuis geeft 28 procent toe regelmatig onveilige seks te hebben, tegen 14 procent gemiddeld.

Onveilig vrijen

Schaamte om in een winkel condooms te kopen, zou een reden zijn waarom studenten onveiliger zijn gaan vrijen. Maar die verklaring kan ook zijn ingegeven doordat het onderzoek gesponsord wordt door de website www.Condoom-Anoniem.nl, die de voorbehoedsmiddelen discreet thuisbezorgt. [HC/HOP, AR]