SP wil meer geld voor hogescholen

Door de economische crisis hebben universiteiten 25 procent meer aanmeldingen gekregen dan afgelopen jaar. Bij hogescholen is dat 18 procent. De Vereniging van Universiteiten liet al eerder weten dat de universiteiten hierdoor organisatorisch en financieel in de problemen dreigen te komen.

Financiële moeilijkheden

Minister Plasterk reageerde afgelopen week laconiek. Volgens hem zal van financiële moeilijkheden geen sprake zijn. Universiteiten en hogescholen krijgen immers budget naar rato van het aantal studenten, stelde de minister.

Van Dijk laat op nu.nl weten dit misleidend te vinden, aangezien de hoger onderwijsinstellingen geld krijgen op basis van de aanmeldingen van twee jaar terug. ‘Dit compenseert dus niet de extreme toename van het aantal studenten dit jaar’, zegt hij op de site.

Hij wil dat Plasterk de instellingen met spoed financieel compenseert om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken. ‘Collegezalen zitten straks stampvol en er zal niet genoeg personeel zijn om het onderwijsniveau op een aanvaardbaar niveau te houden’, meent de SP'er.

Maatregelen

De aanmeldingscijfers zijn voorlopig. De definitieve aantallen zullen wat lager liggen, aangezien veel aspirant-studenten zich hebben ingeschreven voor meerdere studies en pas later een definitieve keuze maken. Van Dijk wil daarom wachten met de financiële maatregelen tot duidelijk is hoeveel studenten er daadwerkelijk bij komen. ‘Maar het geld moet er dan hoe dan ook komen, want dat er meer studenten komen is zeker.’ [EvG]