Voorkomen dat onderwijs stagneert

Maatregelen

Maatregelen die de hogeschool neemt zijn onder andere; aanpassen van schoonmaakprogramma’s, verstrekken van schoonmaakmiddelen voor het reinigen van toetsenbord, muis en bureauoppervlak. De pantry’s worden voorzien van papieren handdoekjes. Theedoeken en handdoeken worden verwijderd. Toiletgroepen worden voorzien van handdesinfectans en bij evenementen worden de richtlijnen van het RIVM nageleefd.

‘We willen vooral voorkomen dat het onderwijs stil komt te liggen’, vertelt Peter van Bragt. Hij zit namens de Dienst Marketing, Communicatie en Studentenzaken in het projectteam dat Avans heeft ingesteld in verband met het nieuwe griepvirus. Daarnaast is er ook een calamiteitenteam onder leiding van Ad Vogels, de directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst.

Natuurlijke weerstand

Bij de normale griep hebben veel mensen al natuurlijke weerstand opgebouwd, omdat ze dezelfde griep bijvoorbeeld vorig jaar gehad hebben. Dat is bij deze griep niet het geval. ‘Ondanks het feit dat het slecht een milde griep betreft,  is er toch een kans dat op een gegeven moment dertig procent van de Nederlandse bevolking met griep thuis zit.'

Thuisblijven

Avans Hogeschool spreekt studenten en medewerkers erop aan dat zij hun eigen verantwoordelijkheid nemen en bij het vermoeden van een griepinfectie thuisblijven of direct naar huis gaan en telefonisch contact opnemen met de huisarts.

‘We streven ernaar het aantal griepgevallen laag te houden. Op die manier is de bedrijfscontinuïteit gewaarborgd’, zegt Van Bragt. Wel is het zo dat het griepvirus mogelijk langer zal rondwaren.

Voor meer informatie, de maatregelen die Avans neemt en wat je zelf kunt en moet doen kun je terecht op http://griep.avans.nl. Vragen kun je mailen naar griep@avans.nl. [AR]