Antikraakfilm oud-student op Avans

Het Parool, de Volkskrant en Spits hebben al geschreven over de film van Heijkamp. Hij brengt een discussie over het antikraak wonen op gang. Een systeem dat volgens hem onwettig is. ‘Grondrechten worden met handen en voeten getreden. Er wordt gezegd: “je kiest ervoor, je mag niet zeuren.” Maar ik heb het een beetje onderzocht en driekwart van deze mensen kan niet op de reguliere woningmarkt terecht. Daarom wonen ze antikraak, het is geen serieuze keuze. Het is een exponent van de woningnood.’

Rechten opgeven deugt niet

Hij kwam op het idee voor de reportage door wat hij zag bij zijn vrienden. ‘Die hebben een tijdje zo gewoond. Dat je ergens mag wonen zonder huurbescherming roept bij mij direct vragen op’, stelt Heijkamp. Zijn film moet mensen aan het denken zetten. Dat ze beter niet in zee gaan met deze bureaus. ‘Ik laat zien wat de antikraakbureaus doen. Dat ze mensen hun rechten laten opgeven deugt niet. Bewoners mogen niet met de pers praten. Het zijn DDR-praktijken’, vindt de filmmaker.

Oplossing voor leegstand

Zelf introduceert hij een oplossing. ‘Er moet een ander contracttype komen om tijdelijke leegstand van panden te voorkomen. Dat moet garanderen dat je ergens een halfjaar kunt wonen met drie maanden opzegtermijn. Dat zou een stuk redelijker zijn.’ Hij hoopt dat zijn plan de overheid bereikt.

Met zijn kritische film beperkt hij de nieuwe lichting Avansstudenten wel in hun woonmogelijkheden. ‘Nee hoor’, zegt hij zelf. ‘Ik wil ze alleen beter inlichten. Ze moeten een bewuste keuze maken om naakt uit de douche te komen en meteen voor vier makelaars te staan. Want dat is wat je meemaakt.’ [EvG]

De filmvertoning van ‘Leegstand zonder Zorgen’ op Avans is vrijdag 25 september om 13.00 uur in collegezaal K87 in de Bossche kunstacademie.

Zie ook eerder verschenen artikel:

Goedkoop alternatief voor anti-kraak – 21-08-2009

Leegstand zonder zorgen from Abel Heijkamp on Vimeo.