Avansbestuur in middenmoot

Dit blijkt uit een lijst die de Algemene Onderwijsbond heeft gemaakt op basis van de jaarverslagen. Net als vorig jaar staat Wageningen Universiteit drie keer in de top tien. De twee andere bestuurders kregen 244.000 euro voor hun inspanningen, inclusief pensioenbijdragen.

Niet boven de drie ton

Afgezien van de Wageningse voorzitter Aalt Dijkhuizen komt niemand boven de drie ton uit. Op de tweede, derde en vierde plaats staan de voorzitters van de Vrije Universiteit, de Universiteit Maastricht en de Universiteit Utrecht met respectievelijk 277.000 euro, 263.000 euro en 247.000 euro. Dan volgen de twee andere Wageningse bestuurders en op plaats zeven staat rector Lex Bouter van de Vrije Universiteit: 233.000 euro.

De eerste hbo-bestuurder staat op de achtste plaats: Lein Labruyère van Hogeschool Inholland verdiende 228.000 euro, inclusief de kosten voor zijn dienstauto. Daarmee steekt hij boven zijn baas Geert Dales uit, die op de twaalfde plek staat met 220.000 euro. Maar bij Dales zitten er in dat bedrag geen autokosten verwerkt. Overigens verdiende voorzitter Ron Bormans van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen duizend euro meer dan Dales.

Avansbestuur

De Avansbestuurders staan hier ver onder. Harry Koopman, die vorig jaar afscheid heeft genomen als voorzitter van de Raad van Bestuur, verdiende 173.735 euro. Frans van Kalmthout 155.097 euro en Marja Kamsma 155.092 euro.

In totaal overschreden in 2008 veertig onderwijsbestuurders de zogeheten Balkenende-norm van 181.773 euro per jaar. Negen van hen besturen een hogeschool, vijf staan aan het roer van een ROC. De rest is universitair. De Balkenende-norm geldt vooralsnog alleen voor ambtenaren, maar ook de semi-publieke sector wordt aan banden gelegd. Het kabinet hoopt volgend jaar een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer te sturen. [BB/HOP, AR]