Gloednieuwe fitnessruimte voor Bredase studenten

'We willen BRESS profileren als hbo-sportcentrum waar studenten ook terechtkunnen voor een hapje en een drankje', zegt coördinator Rolph van Riel.

‘Ik ben hier zeer over te spreken’, zegt de vierdejaarsstudent Communication & Multimedia Design, Milko van Sighem, over de nieuwe fitnessruimte van BRESS. Hij is er samen met een vriend krachtoefeningen aan het doen. ‘De apparaten werken vlekkeloos’, aldus de student die ongeveer drie keer per week traint bij BRESS. Ook docent Engels, Ray Boland, van de NHTV is positief. Hij is er vandaag voor het eerst en probeert alles uit. Hij vindt de ruimte mooi. ‘Licht en veel grijs.’

Klein en verouderd

Vorig jaar kreeg BRESS de beschikking over een eigen sportcentrum, Inslag Sportcenter, een enigszins afgeleefd gebouw vlakbij Avans Hogeschool. Maar BRESS is er dolblij mee, want hier kan de stichting haar toekomstplannen verwezenlijken. ‘We bieden 52 sporten aan en willen die zoveel mogelijk onder één dak aanbieden’, vertelt Van Riel.  Hiervoor was de stichting gevestigd in de sportzaal van de locatie Lovensdijkstraat van Avans, die klein en verouderd was.

‘Het eerste jaar zijn we bezig geweest om de boel draaiende te houden en de fitnessruimte in te richten’, vertelt de coördinator.  ‘We hebben gekozen voor de beste kwaliteit fitnessapparaten.’

Horeca upgraden

Maar de plannen gaan nog verder. BRESS wil het gebouw verder opknappen en de horeca ‘upgraden’ zodat studenten er ook terecht kunnen voor een goedkope hap. ‘Het is de bedoeling dat we een modern trefpunt worden voor studenten, ze kunnen hier ook komen met hun projectgroep. Als we dat bereiken, dan zijn we hét hbo-sportcentrum van Breda, wat ongekend is voor Nederland.’ Volgens de coördinator heeft geen enkele hbo-stad zo’n centraal sportcentrum.

Maar om dit te bereiken zal Van Riel nog goed moeten lobbyen. ‘We proberen dit jaar méér sportkaarten te verkopen, maar dat is niet genoeg.’ Hij heeft net van de gemeente toestemming gekregen om twaalf evenementen per jaar te organiseren. Daar kan BRESS geld mee verdienen. De stichting zet in op evenementen bedoeld voor studenten. De hogescholen zouden bijvoorbeeld hun introkampen in het BRESS Sportcenter kunnen houden.

Thaiboksen tot schermen

Bij BRESS kunnen studenten en medewerkers van de hbo-instellingen in Breda, de NHTV en Avans, deelnemen aan legio trainingen en cursussen, soms in samenwerking met derden; van fitness tot onderwaterhockey en van Thaiboksen tot schermen. Zelfs voor een training paaldansen kunnen belangstellenden er terecht.

BRESS wordt hiervoor gesubsidieerd door de NHTV en Avans Hogeschool. Commerciële activiteiten komen in een aparte boekhouding en de horeca wordt commercieel uitgebuit, om oneerlijke concurrentie met de Bredase horeca te voorkomen.

Officiële opening

Op 15 oktober wordt het nieuwe onderkomen van BRESS officieel geopend. Het precieze  programma wordt later nog bekendgemaakt. ‘We zijn nog bezig om een bekende Nederlander te strikken’, zegt Van Riel. Meer informatie: www.bress.nl. [PM]