Jongens toch!

Hij is CDA’er, heeft ervaring in het onderwijs en is een degelijk bestuurder. Hij schijnt eerzuchtig en zelfverzekerd te zijn en wordt geroemd om zijn dossierkennis. Tot zover niets bijzonders, het lijkt een goede keus. Een bestuursvoorzitter die Avans nodig heeft.

Wel vind ik het opvallend dat er een man benoemd is als voorzitter. Zeer gewaagd in deze tijd waarin de vrouwen het voor het zeggen hebben. Niet de persoon viel me op, maar zijn geslacht. Een man? Avans Hogeschool wordt geregeerd door vrouwen, meer vrouwelijke directeuren binnen Avans dan ooit en klassen vol vrouwelijk studenten die les krijgen van vrouwen. Veel meer vrouwelijke studenten op hogescholen en universiteiten dan mannelijke, de kenniseconomie drijft op vrouwen. Regeren en politiek worden vrouwenzaken. De rechterlijke macht en de advocatuur zijn in handen van dames in toga’s.

Volgens Joost Eerdmans betekent dat er lager gestraft wordt, maar uit de feiten blijkt anders. De journalistieke en literaire wereld is in handen van vrouwen en de van oudsher typische mannelijke domeinen als techniek en bouw worden overgenomen door vrouwen. Zelfs de leiding van de nieuwbouw en verbouw van Avans Hogeschool is in handen van een vrouw.

Over het glazen plafond hoor ik alleen nog een enkele gemankeerde carriërevrouw, maar verder is het stil. Zelfs op het gebied van seksualiteit, relatievorming en gezinsplanning hebben we niets meer in te brengen. Nee, de vrouwen hebben gewonnen. Enkele oudere feministes schudden het hoofd en zeggen dat het zo allemaal niet bedoeld was en dat de feminisering van de maatschappijen nog geen feministische emancipatie is. Ze zijn kansloos net als de mannen. De vrouwen zijn de nieuwe mannen. En vice versa.

Ik vind het behoorlijk ingewikkeld. Wij mannen moeten ons weer zelfbewust hergroeperen als we nog enige invloed en eigenwaarde willen behouden. Ik vind het kiezen voor een man als bestuursvoorzitter een moedige keus, het wachten is op enorme storm van kritiek van onze vrouwelijke collega’s. Ik verwacht van onze bestuursvoorzitter dat hij opkomt voor de rechten van de man binnen de organisatie. Dat hij zijn mannetje staat, ook al vermeldt het profiel van de voorzitter dat niet.