KompasKamp in herkansing

‘We zijn te laat begonnen met werven van scholieren’, vertelt Dennis van Akkeren, medewerker van het project. ‘De opzet van het kamp is ontwikkeld. Nu moeten we ons vooral richten op de wervingscampagne en direct de doelgroep aanspreken.’

Jezelf beter leren kennen

Het KompasKamp is een initiatief van Avans Hogeschool en scholengemeenschap De Nassau in Breda en bedoeld voor havo 4 en vwo 5 scholieren. Een week lang verblijven zij in de Ardennen om onder begeleiding van professionele coaches zichzelf beter te leren kennen.

Naast allerlei sportieve activiteiten worden er spellen gedaan, vragen gesteld, gesprekken gevoerd en wordt er een logboek door de scholieren bijgehouden. De bedoeling is dat de scholieren hun talenten ontdekken en  uiteindelijk een weloverwogen studiekeuze kunnen maken.

Extra jaar begeleiding

Na het kamp worden de scholieren nog een jaar lang begeleid bij het maken van hun definitieve keuze. In hun examenjaar zijn er terugkomdagen en kunnen de deelnemers terecht op een forum om ervaringen uit te wisselen met elkaar en met professionals.

Het kamp is onderdeel van het project De zoekende student waaronder ook de keuzedriedaagse valt. ‘We willen alle keuzeactiviteiten meer als een pakket aanbieden, zodat scholieren kunnen kijken welke activiteit het beste bij hem of haar past’, legt Van Akkeren uit. [MK]

Zie ook het eerder verschenen bericht:

Kompaskamp: bij twijfel over studiekeuze 02-06-2009