Meerderheid studenten wil geen ontgroening

De huidige student vindt de ontgroeningsrituelen niet meer van deze tijd en onwenselijk. Voor dertig procent zijn de beruchte introductiedagen de reden om juist niet bij een vereniging te gaan. Zo blijkt uit een poll met meer dan tweehonderd reacties van Studenten.nl. Drieëndertig procent voorstander van de ontgroening. Zeventien procent vindt het een mooie traditie en twaalf procent vindt een paar dagen ontgroening wel kunnen.

‘Ontgroening is onzin’

Koen Schrauwen, eerstejaarsstudent Commerciele Economie en lid van studievereniging Cesar, vindt de uitslag van de poll een logische. ‘Wij van Cesar hebben geen ontgroeningsweek. Zo’n ontgroening is onzin. Een band met je vereniging krijg je toch wel. Daar heb je die extreme praktijken niet voor nodig. Bij een studievereniging is het serieus’.

Van goudvissen naar seksueel misbruik

Als er bericht wordt over ontgroeningen is het meestal slecht nieuws. In het verleden zijn er doden gevallen bij de introductiedagen. Bij het Groninger Studenten Corps overleed een eerstejaars toen hij teveel jenever had gedronken. Voorbeelden van uitgelekte excessen zijn: levende goudvissen wegslikken, verkrachting van dieren, onthouding van slaap en eten, verdovende middelen in drankjes en zelfs  worden vrouwelijke eerstejaars vastgebonden en gedwongen tot seksueel handelen bij mannelijke ouderejaars.

Oorsprong in Groningen

De traditie van ontgroeningen begon in de 17e eeuw bij de Rijksuniversiteit Groningen. Studenten hadden toen tijdens hun introductiedagen constant vechtpartijen. Tegenwoordig hebben de Universiteiten een lijst opgesteld met wat wel en niet mag tijdens de ontgroening. Als een studentenverenging de regels toch overtreedt, dan wordt de subsidie die verengingen krijgen terug getrokken. [MEdG]