Onderwijsboulevard studentvriendelijker

De weg aan de twee uiteinden van de Onderwijsboulevard ligt nog open, maar volgend jaar ondergaat ook de hele straat zelf een fikse metamorfose. Er komen twee rijen bomen die de straat een ‘groene en statige uitstraling’ moet geven, zo meldde het Brabants Dagblad afgelopen vrijdag. Er komen royale trottoirs en oversteekplateaus op de weg.

Druk met fietsende studenten

De autoweg wordt een stuk smaller en fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte. De gemeente heeft daarvoor gekozen omdat het zo druk is met fietsende studenten op de weg. De komst van de Randweg Vught zal die verkeersdruk niet verlichten,  denkt de gemeente. ‘De verkeersintensiteit is veel hoger dan was aangenomen en zal ook niet minder worden. Daarom is deze grondige reconstructienodig’, meldt een gemeentewoordvoerder in de krant.

Zestig jaar geleden werd de weg aangelegd als Sportlaan. Er lagen toen sportvelden, veel groen en een aantal bedrijven aan de weg. Inmiddels zijn op de plek van de voormalige sportvelden Avans Hogeschool, het Koning Willem I College en de Hoger Agrarische School gekomen. Op de plek van de bedrijven is de wijk het Paleiskwartier ontstaan. In 2003 werd de straat omgedoopt tot Onderwijsboulevard. [EvG]

Zie ook het eerder verschenen bericht:

Onderwijsboulevard is bouwput 18-08-09