Studenten protesteren tegen bezuinigingen

Op dinsdag 22 september houden de actievoerders een hoorcollege op het Plein. De studentenvakbond wil de politiek ‘een les lezen’. ‘De politiek moet een goede keuze maken. Zij mogen de kennismotor van Nederland niet verwaarlozen’, aldus voorzitter Gerard Oosterwijk van de Landelijke Studenten Vakbond gisteren tegenover De Telegraaf.

Kwaliteit onder druk

Volgens de LSVb hebben in de afgelopen jaren tal van maatregelen zowel de kwaliteit als de toegankelijkheid van het hoger onderwijs onder druk gezet. Het collegegeld is al met 200 euro verhoogd, de tweede studie wordt duurder en nu wordt de studiefinanciering ook nog bevroren, zegt Oosterwijk.

Kaalplukken

LSVb verwacht minimaal driehonderd demonstranten. ‘De maat is vol. In plaats van stap voor stap kaalplukken van het hoger onderwijs, moet er worden geïnvesteerd.’ [CT]