Studenten Recht geweigerd bij college

Beveiligers

Om de lesruimtes te bewaken waren er zelfs enkele beveiligers ingehuurd. Zij stuurden vanwege de enorme drukte enkele studenten terug naar huis. De geweigerde studenten waren woedend. ‘We kunnen gewoon geen college volgen, dat kan echt niet! We betalen hier geld voor en worden nu naar huis gestuurd,’ aldus een benadeelde rechtenstudent tegenover Campus TV.

Videoverbinding

Bij sommige andere colleges konden studenten via een video-verbinding de les volgen in een naastgelegen zaal. Dat was in dit geval niet mogelijk. De universiteit wringt zich ondertussen in allerlei bochten om de huisvestingsproblemen op te lossen. Zo moeten een kerk en een debatcentrum in de toekomst als decor gaan dienen voor colleges.

De krapte in de gebouwen is ontstaan door de enorme instroom van nieuwe studenten. Naar schatting beginnen er bij de UvA ongeveer 20 procent meer eerstejaars aan een opleiding. Ter vergelijking: Op Avans Hogeschool wordt de groei van het aantal eerstejaars geschat op 15 procent. [CT]