Uitvaller vooraf aan te wijzen

Dat concludeert het bureau ResearchNed uit onderzoek onder ruim 3800 eerstejaars. De resultaten daarvan worden vandaag gepresenteerd in Utrecht.

Goede voorspeller

Eerstejaars die hun studiekeuze baseren op de status van een beroep of het bijbehorende salaris stoppen vaker dan studenten met een inhoudelijke interesse in hun opleiding. Schoolcijfers zijn eveneens een goede voorspeller: wie het minder goed deed op de havo of het vwo, stopt vaker in het eerste jaar van een opleiding.

Uitvallers dachten bovendien minder goed na over hun studiekeuze: ze lieten zich niet goed informeren, maakten pas laat een keuze en kregen minder vaak een intakegesprek. En ze lieten de stad en het studentenleven zwaarder meewegen bij de keuze voor een opleiding.

Uitvallers herkennen

Als instellingen hier vooraf op zouden letten, zouden ze meteen veertig procent van de uitvallers kunnen herkennen, denkt het onderzoeksbureau. Studiekiezers worden op hun beurt aangeraden om alle twijfel te elimineren, en vooral goed na te denken waarom ze een bepaalde opleiding willen volgen. In het hbo stopt ongeveer een derde van de studenten in het eerste jaar. Aan de universiteiten is dat een kwart. [IB/HOP]