Via games revalideren

Ruim dertig mensen waren gisteren aanwezig in grand cafe in Breda bij de bijeenkomst die werd geleid door Arno Rademaker. Rademaker is lector Gerontologie of zoals hij zegt ‘de leer van het ouder worden’. De lector legt uit dat het niet zomaar computerspelletjes zijn. Nee, het is ‘serious gaming’ volgens hem. Hiermee doelt hij op het feit dat een computerspel is met een functie en niet alleen voor de leuk.

Mollenspel

Een voorbeeld van de games is het mollenspel. De bedoeling is dat je op de mollen gaat staan die te zien zijn op het scherm. De camera van de SilverFit, het systeem, registreert en volgt de bewegingen en zet de spelers voeten digitaal op het scherm. De uitdagingen worden groter wanneer je een hogere moeilijkheidsgraad pakt als speler. Denk hierbij aan grotere snelheid of groter speelveld. ‘Ieder detail kan gezien worden door de infrarood camera’, zegt SilverFits Maaike Dekkers. ‘We kunnen dan precies zien hoe de persoon beweegt, en weten dan op welk vlak de patiënt oefening nodig heeft’.

Geen vervanging, wel toevoeging

Susanne van der Linden, vierdejaarsstudent  Fysiotherapie, heeft tijdens haar stage onderzoek gedaan naar de SilverFit. Zij zag dat SilverFit ‘geen vervanging van de huidige fysiotherapie, maar een goede toevoeging is’. Volgens Van der Linden reageren de patiënten onder andere beter op onverwachtse bewegingen. Verder is ook hun motivatie om te trainen horen.

Verder onderzoek

Van der Linden was de eerste student die onderzoek heeft gedaan naar de SilverFit. Drie nieuwe fysio-stagiairs van Avans gaan verder onderzoek doen naar de SilverFit. ‘Misschien kunnen zij ons met meer informatie helpen’, reageert Maaike Dekkers. ‘Nu is het nog zo dat een therapeut bij de patient moet zijn voor de oefeningen. We willen het systeem uiteindelijk zo maken dat je zelfstandig en veilig de oefening kunt doen.’ [MEdG]