Terug naar overzicht

Boot met Avansstudenten vast bij Dover

Docent Bart Biekens bevindt zich samen met de studenten op de boot. ‘We wisten dat er een staking was in Calais, maar vertrokken vanochtend toch uit Dover. Vijf uur lang hebben we op zee gedobberd’, meldt hij. Inmiddels is besloten terug te varen naar Dover. Daar kon in de tussentijd geen boot meer vetrekken, dus zijn er zoveel mensen dat ze even geen kant uit kunnen. ‘Over hoe en wanneer we terugkomen heb ik geen idee. De mensen van de rederij helpen ons goed, maar we zijn niet de enigen met dit probleem.’

Telefoonnummer geopend

Er is een callcenter geopend voor bezorgde ouders en familieleden van de gestrande studenten, dat is: 0497-598720. Docent Biekens: ‘We zitten in twee bussen op de boot, maar moeten nog wachten tot we van de boot af kunnen. Ik kan nog niet zeggen of we vandaag nog of morgen pas thuis komen en hoe.’

De studiereis was verder vlekkeloos verlopen. ‘We hebben van maandag tot vrijdag winkelformules in Engeland bekeken. Daarvoor hebben we vooral supermarkten bezocht. De reis was één groot feest, maar het moet nu noodgedwongen wat langer duren.’ De studenten houden de moed er met elkaar in. ‘Sommigen zien het als een ervaring, anderen vinden het toch wel spannend wat er hier gebeurt.’

Per trein naar huis

Na hun avontuur op zee besloten ze per trein terug naar Nederland te gaan. Vrijdagavond om half elf kon eindelijk de terugreis worden ingezet. 'De trein bracht ons naar de overkant. Daar stonden bussen klaar om ons thuis te brengen. Academiedirecteur Ron ten Kortenaar heeft ervoor gezorgd dat we onderweg konden eten op kosten van Avans', vertelt Biekens. Rond vier uur 's nachts was de groep thuis. 

Als reisleider heeft Biekens de tocht tientallen keren gemaakt, maar deze keer zal hem nog lang bijblijven. 'Een keer vertraging hebben kan altijd. Maar dat je vanalles hoort op de boot en de kapitein dan zelf omroept: "we gaan terug", is wel erg raar', moet hij toegeven. De studenten zagen op hun mobieltjes met internet dat ze zelfs het nieuws hebben gehaald. 'Het callcenter heeft goed gewerkt, dat hebben de ouders erg gewaardeerd', besluit de docent. [EvG]

Lees hier het artikel in de Belgische krant De Standaard over de staking in Calais.

Meer lezen?