Bossche CMD’ers presenteren eerste project

Printers defect

Vijf studenten moeten bij binnenkomst afhaken. Zij wilden hun werk ’s ochtends uitprinten, maar de printers deden het niet. ‘Alles was af. Printen is zo gebeurd, dacht ik’, verklaart een student. ‘Dan had je het ook een dag eerder kunnen uitprinten, de voorbereiding van een presentatie is belangrijk’, stelt docent Van der Molen. Hij strijkt over zijn hart en de studenten mogen wat later op de dag terugkeren voor hun presentaties.

Bijzonder deel van de stad

De studenten kregen allemaal een stukje Den Bosch toegewezen, een zogenaamde slice. Ze hebben onderzocht hoe dat deel van de stad in elkaar zit en moesten er een icoon voor ontwerpen. ‘Het gaat vooral om het denkproces van de studenten. Dat ze ontdekken wat er zo bijzonder is aan een deel van een stad’, legt docent Marcel van der Molen uit.

Student Roy de Beer trapt af. Hij heeft voor de wijk de Munteltuinen een logo ontworpen. ‘De rivier de Aa loopt erlangs en er waren veel spinnenwebben in de wijk te zien.’ Daaruit heeft hij het logo hiernaast ontworpen. In de wijk van Thijs Bloks vielen vooral de bloemen op en hoe netjes het op straat was. De veiligheid in de wijk symboliseert hij met een slot op de prullenbak.

Schilderstraat

Wout van der Velden zag opvallend veel mensen hun hond uitlaten in zijn wijk. Hij ontwierp een boom met een afdruk van een hondenpoot en verkeersborden aan de takken als logo. De Schilderstraat was het voornaamste onderdeel van het gebied van Den Bosch dat student Tim Sassen onderzocht. Hij maakte een logo over de nieuwbouw aan de randen en de oude elementen in het midden van de straat: zoals een oude bank, kerk en de beugels aan de huizen.

Zelf is Sassen geen Bosschenaar. ‘Ik kom uit Rotterdam en was toe aan een nieuwe omgeving.’ Wat dat betreft is de eerste opdracht een goede om zijn nieuwe stad te leren kennen. Vandaar dat de eerste opdracht hem beviel. Hij geeft toe gehoord te hebben dat de Schilderstraat lange tijd het hoerenstraatje van de stad was. ‘Maar ik heb ervoor gekozen daar niets mee te doen. Dat is voor een nieuw logo niet meer zo relevant’, vindt de student. [EvG]