Gokverslaving scoort hoog in Den Bosch

Van obesitas tot eenzame bejaarden en van angststoornissen tot jeugdtoezicht. Zo’n beetje alle mogelijke doelgroepen komen aan bod. De eerstejaars kunnen bij elkaars kraampjes precies zien welke instanties erover gaan en waar ze meer informatie kunnen krijgen.

Spuiten en poeder

Met een Sarah-pop probeert een groepje de aandacht te trekken voor de bejaardenzorg. Maar de spuiten en het poeder op de tafel over drugsverslavingen maken meer indruk. Student Ton van Lankvelt heeft alle informatie bij verslavingsinstellingen bij elkaar gezocht. De meeste studenten hebben vooral belangstelling voor gokverslavingen. Een heuse pokertafel met een bende fiches zorgt voor een leuke aankleding.

Poker voor geld

‘Die tafel is van mij’, vertelt Josje Beirnaert. ‘Ik poker zelf ook, maar het is geen verslaving. Daar ben ik niet zo vatbaar voor, alleen met sigaretten’, knipoogt ze. De onderwerpen kregen de studenten van docenten toebedeeld. Gokverslaving was aan het groepje van Beirnaert goed toevertrouwd. ‘Mijn broertje van zestien pokert al voor geld. Ik weet nu dat het vaak op jonge leeftijd begint. En deze verslaving komt het meest voor bij mensen tussen de twintig en dertig. Ik houd hem dus maar goed in de gaten.’ [EvG]

Het themanummer Punt04 gaat over verslavingen. Dat nummer ligt vanaf 12 november in de bakken.