Hbo’ers zijn groot drugsgebruikers

Tweeënveertig procent van de studenten op het hbo heeft toegegeven dat ze wel eens drugs gebruiken. Dat is veel meer dan de zestien procent van hun universitaire collega’s. Zo rookt drieënvijftig procent van de hbo’ers weleens wiet of hasj tegenover de negentien procent van de wo’ers. De redenen waarom studenten drugs gebruiken zijn het ‘los gaan’, ‘een keer te proberen’ of ‘om het een keer te proberen’. Diegene die niet gebruikt, geeft aan dat ze het slecht voor het lichaam vinden. Dat blijkt uit een onderzoek van studenten.net en weekblad Revu gehouden onder ruim 5.000 studenten.

Softdrugs populairst

Softdrugs zijn het populairst onder studenten. Het roken van hasj of wiet is voornamelijk ter ontspanning. Het gebruik van softdrugs wordt als ‘lekker’ en ‘gezellig’ bevonden. Verder geven de studenten aan dat ze het gebruiken voor wegnemen van stress.

XTC meest geliefde harddrug

In tegenstelling tot softdrugs worden harddrugs weinig gebruikt. Ook hier gebruiken de hbo’ers weer het meest. Vijf procent tegenover drie procent wo’ers. XTC is het meest geliefd onder de studenten. Dertien procent gebruikt het omdat het ‘een echte partydrug is’. Verder is het ‘makkelijk te verkrijgen en goed te doseren’. Cocaïne is met negen procent de nummer twee, gevolgd door speed en GHB.

ADHD-middel Ritalin

Wat verder opvalt is het gebruik van het ADHD-middel Ritalin. Eenentachtig studenten gaf toe dat ze het hebben gebruikt, terwijl slechts achttien personen daadwerkelijk de hyperactieve aandoening hebben. Daarnaast zijn er een ook een aantal studenten die naar hoestdrank grepen ‘voor nieuwsgierigheid naar het dissociatieve effect’.

Drugsgebruik Avansstudenten

De uitslagen van dit onderzoek komen overeen met de resultaten van ‘De grote, seks, drugs & rock ’n roll enquete’ in Punt 02. Zesenveertig procent van de Avansstudenten gaf toe dat zij in contact zijn geweest met drugs. Uit de enquete bleek dat vooral de kunststudenten weleens drugs hebben gebruikt. [MEdG]

De volgende Punt, die uitkomt op 12 november, gaat over verslavingen.