Huurprijs kamers Den Bosch stijgt enorm

Ondanks deze stijging valt de huurprijs mee in vergelijking met andere steden. Voor de gemiddelde Bossche studentenkamer betaalde je in september 330 euro. Dat is nog altijd nog 34 euro onder het landelijke gemiddelde. In Tilburg ligt de gemiddelde huurprijs voor een studentenkamer, ondanks een stijging van 8 procent, zelfs 69 euro onder het gemiddelde (295 euro).

Omgekeerd

In Breda is er juist sprake van een omgekeerde ontwikkeling. In september 2009 betaalden studenten gemiddeld 339 euro. Dat is een daling van 4,5 procent in vergelijking met vorig jaar. Er is wel een kanttekening bij deze cijfers. De gemiddelde prijs per vierkante meter van nieuw aangeboden kamers in Breda steeg namelijk met 13 procent

Minder geld

Vanwege de recessie zijn studenten bereid om minder geld neer te tellen voor een kamer. Bossche studenten willen maximaal 361 euro kwijt zijn aan huur. Vorig jaar was dat nog 435 euro. In Breda zakte de maximale huurprijs iets minder drastisch, van 396 naar 377 euro. Alleen in Tilburg steeg de gewenste huurprijs. Studenten waren bereid 7 euro meer (404 euro) te betalen dan vorig jaar.

Het aantal kamers dat er in Breda nieuw werd aangeboden, steeg explosief. In totaal ging het om 181 kamers, een stijging van 43 procent ten opzichte van september 2008. In Tilburg viel de stijging iets lager uit met 35 procent. Het ging daarbij om 452 nieuwe studentenkamers. In Den Bosch werden er tegelijkertijd 61 nieuwe kamers aangeboden, een toename van 22 procent. [CT]