Recensie: Avansrooster voor de iPhone

Avansdocent Wim Verhoef van de Academie voor Industrie & Informatica in Den Bosch heeft de roosterapplicatie voor de iPhone in elkaar gesleuteld. De Bossche Informaticadocent heeft prima werk afgeleverd: het bedienen gaat zeer makkelijk en je kunt weken vooruit kijken. Daarmee is Avans één van de eerste hogescholen en universiteiten in Nederland met een rooster op de iPhone.

Vrij lokalen zoeken

Met je Avans inlognaam en wachtwoord kom je in de app. Daar zie je direct een lijst met alle docenten van Avans. Je kunt vervolgens op docent, groep en lokaal zoeken wat het rooster is. Handig is dat je ook per lokaal kunt zien of het ingeroosterd staat of een vrij lokaal is. Ook je docent kun je via zijn rooster opsporen.

Naar beneden scrollen in de lange lijst van alle Avans-docenten en groepen, daar gaat een halve minuut overheen. De zoekfunctie komt hier dus erg goed van pas. Die werkt op zowel voor- als achternaam.  Ook de zoekfunctie voor lokalen werkt prima. Er kan in ieder geval twee weken vooruit worden gekeken op wiens naam de lokalen gereserveerd staan.

Meest recente roosters

In de ‘taakbalk’ onderin de app kun je naast de zoekfunctie ook de meest recent bekeken roosters openen én het rooster van jezelf, als je jouw naam of groep als standaard hebt ingesteld. Dat werkt snel en effectief. De instellingen kun je rechtsonder zien onder de Engelse naam ‘settings’. Dat is vreemd, aangezien alle andere benamingen in het Nederlands zijn. Ook staan er diverse vacatures tussen de docentennamen.

Als dat de enige bug is in de applicatie, verdient hij een dikke pluim. De functionaliteit is meer dan in orde en bovendien is de app gratis. Alle iPhone-bezitters bij Avans zullen Verhoef dankbaar zijn voor dit staaltje. [EvG]

De gratis app met de Avansroosters is te vinden in de App-store onder de naam Rooster.