Studenten aan de Ritalin?

Een student van de Erasmus Universiteit ondervroeg voor zijn scriptie slechts 130 studenten, voornamelijk van de opleiding economie. Ze studeerden aan de universiteiten van Utrecht, Amsterdam en Rotterdam en aan de particuliere Nyenrode Business Universiteit. Bepaald geen dwarsdoorsnede van de Nederlandse studentenpopulatie.

Conclusie niet gerechtvaardigd

Bovendien gebruikten slechts negen studenten Ritalin: zeven procent van 130. Zulke kleine aantallen en een niet-representatieve groep studenten rechtvaardigen de conclusie niet dat zeven procent van alle Nederlandse studenten voor de lol het medicijn tegen ADHD slikt.

Het zou natuurlijk best kunnen dat zoveel studenten Ritalin slikken. Het valt alleen niet met dit onderzoek te onderbouwen. Uit eerder onderzoek zou blijken dat het slechts om 1,2 procent gaat, zoals kinderarts en ADHD-deskundige Rodriquez Pereira zei tijdens een debat aan de Erasmus Universiteit.

Pepmiddelen

Vorig jaar bleek uit een informele internetenquête onder lezers van het gerenommeerde Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Nature dat twintig procent van de respondenten soms pepmiddelen gebruikt tegen vermoeidheid of om de concentratie te verhogen. Vooral Ritalin bleek populair. [BB/HOP]