Twee Bossche opleidingen op 1

In samenwerking met onderzoeksbureau ResearchNed heeft het weekblad Elsevier de tevredenheid gepeild onder 4200 hbo-studenten, verdeeld over 21 studies. Elk jaar komen andere opleidingen aan bod. Vandaag ligt het themanummer in de kiosk.

Bestuurskunde

Bestuurskunde in Den Bosch komt goed uit de bus. De opleiding krijgt op bijna alle onderdelen de hoogste gemiddelde cijfers. Faciliteiten scoren bijvoorbeeld een 7. Waarbij het onderdeel ‘zitplaatsen, computers en practica’ met een 6,5 het gemiddelde een beetje omlaag haalt. Er is vooral veel waardering voor de docenten van deze opleiding. Zij krijgen gemiddeld voor onderdelen als bereikbaarheid en begeleiding een 7,4.

'Organisatie en communicatie' is een onderwerp waar studenten weinig tevreden over zijn. Maar bij Bestuurskunde hebben ze dit blijkbaar beter op orde. De opleiding krijgt gemiddeld op de onderdelen ‘uitslag binnen termijn’, ‘communicatie met student’ en ‘rooster colleges en tentamens’ en 6,9.

HBO-Rechten

Aan de opleiding HBO-Rechten zou Avans wat deze onderwerpen betreft een voorbeeld kunnen nemen. Deze andere winnaar krijgt van zijn studenten op het onderdeel organisatie en communicatie een 7,3. Dat is ongekend hoog. In vergelijking met andere opleidingen binnen Avans en ook bij andere hogescholen.

Rechten, een opleiding die samen met Fontys Hogescholen wordt gegeven, doet het op alle fronten goed, zoals docenten (7,6) en toetsing (7,7). De enige onderdelen die lager dan een 7 scoren zijn: ‘zitplaatsen, computers en practica’ (6,5) , ‘afspiegeling vakgebied eerste jaar’ (6,6) en  ‘mogelijkheden studeren in buitenland’ (6,4). Gemiddeld krijgt deze opleiding van de ondervraagde studenten een 7,4.

Opvallend verschil

Opvallend verschil zit er tussen de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening in Breda en ’s-Hertogenbosch. In Den Bosch hoort de opleiding bij de toppers met een gemiddelde van 7,4, in Breda bij de hekkensluiters met een 6,7.  De Bossche studenten zijn veel meer tevreden over hun docenten en het onderwijs dan de Bredase ondervraagden. Vooral op het gebied van organisatie en communicatie blijft de Bredase opleiding achter met een 5,5. De Bossche collega krijgt hiervoor een 7,2.

Gisteren werd al bekend dat Avans ’s-Hertogenbosch, drie jaar lang de beste, nu in de Elsevierlijst is gezakt naar de vierde plaats. Breda en Tilburg (in de meting samen beoordeeld) zakken van een achtste naar een twaalfde plaats. Waarnemend bestuursvoorzitter Frans van Kalmthout reageerde teleurgesteld: ‘Ik had wel verwacht dat we die hoge positie niet altijd konden vasthouden, maar zo’n daling valt me tegen.’ [PM]

Kijk voor de volledige lijsten met uitslagen op: www.elsevier.nl/studeren (een dezer dagen worden daar de uitkomsten van 2009 gepubliceerd) .

Zie ook het eerder verschenen artikel: Avans wakkergeschud: daling in ranglijst.