Veiligheid bij ondergronds bouwen

De afgelopen jaren leverde de bouw van grote ondergrondse tunnels gevaarlijke situaties op. Reden genoeg om dit het thema te maken van het Van de Perre Symposium. De ochtend was gericht op lezingen en het middagprogramma stond vol met workshops.

Workshop veiligheid Sluiskil

Veiligheid bij het bouwen van tunnels wordt steeds belangrijker. Dat is ook het geval bij de Sluiskil. Mensen van verschillende bedrijven en overheden wisselden gedachtes uit over de verbetering van veiligheid bij de Sluiskil, waar binnenkort de bouw van een grote tunnel start. Een conclusie was dat de arbo-wetgeving meer dekking moet geven aan werknemers. Op dit moment zou dat nog onvoldoende zijn.

Speeddaten voor afstuderen

Vierdejaars techniekstudenten die nog niet weten waar ze willen afstuderen, konden bij het speeddaten terecht. In totaal zaten er zeventien vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en de overheid aan tafeltjes om zoekende studenten te informeren over hun lopende projecten.

Sommige studenten zijn na vijftien minuten al weg. ‘Het bedrijf waar ik meer informatie over wilde hebben, is niet komen opdagen’, sprak een teleurgestelde Avansstudent. Dennis de Greve, student Civiele Techniek aan de Hogeschool Zeeland, had meer geluk. ‘Ik heb met het bedrijf gesproken waar ik uiteindelijk naartoe wil. Het was zeker de moeite waard om naar Breda te komen. Het is door zo’n speeddate makkelijker om informatie te krijgen dan via internet.’ [MEdG]