Terug naar overzicht

‘Ze rennen echt!’

Ongeveer 125 studenten worden aankomende week verdeeld over de Bijenkorf-filialen in Breda, Den Bosch, Eindhoven, Utrecht en Arnhem. Eerst worden de studenten een dag bijgepraat over algemene zaken als hoe ze er tijdens het werk uit moeten zien, hoe ze klanten moeten aanspreken en wat ze moeten weten van het product dat ze gaan verkopen.

Hoofd op hol

Daarnaast helpen alle studenten één van de drie dwaze dagen mee in de winkel. Blokcoördinator Liliane van Suijlen: ‘Dit concept is uniek. Het is voor studenten heel leerzaam om mee te maken. Enerzijds ervaren ze hoe het hoofd van de klanten op hol wordt gebracht. Daarnaast leren ze hoe je ervoor kunt zorgen dat alle schappen vol blijven met producten.’

‘Dit is een enorme operatie’, verduidelijkt Van Suijlen. ‘In drie dagen tijd draait Bijenkorf een omzet die ze normaal in twee maanden draaien. Ze hebben magazijnen nodig met een totaal oppervlakte van drie voetbalvelden om alle producten te bewaren. Kun je nagaan wat dit voor logistieke voorbereiding vergt.’

Bakken met geld

‘Alles op logistiek gebied moet superstrak worden georganiseerd. De producten moeten vanuit het magazijn op het juiste moment in de winkel terecht komen. Als het proces stokt, heb je een groot probleem. Als er goederen achterblijven in het magazijn, kost dat bakken met geld.’

In ruil voor hun werk krijgen de studenten een cadeaucard en mogen ze één dag voordat het verkoopgeweld losbarst al winkelen in de Bijenkorf. Maar volgens van Suijlen staat de studenten sowieso veel leuke dingen te wachten: ‘De drie dwaze dagen is altijd één groot feest. Klanten kunnen bijvoorbeeld dingen proeven en er vinden optredens plaats. Dit jaar gaat Jeroen van de Boom bij enkele winkels langs. Of de klanten echt rennen? Ja ze gaan echt rennen!’ [CT]

De gekte bij de drie dwaze dagen in 2007:

Meer lezen?