Bedrijvendag AI&I draait om netwerken

Maar liefst 29 bedrijven met een technische achtergrond brengen een bezoek aan de Avans Hogeschool in Den Bosch. In het Atrium hengelen lokale multinationals als DAF, Van Oord en Wärtsilä naar de gunsten van de student. Zoals gewoonlijk worden de studenten bij de stands bedolven onder allerhande prullaria; van pennen tot pepermuntjes.

Complexe installaties

Tegelijkertijd krijgen zestien bedrijven de kans om zich in de collegezalen uitgebreider te presenteren aan de studenten. Zo legt Imtech uit hoe zij complexe installaties als airconditioning, verlichting en elektrische bedrading ontwerpt voor bedrijfspanden. Daarnaast krijgen studeren te horen dat Imtech ook actief is in het aanleggen van kabels, leidingen en verkeerslichten langs snelwegen.

Vanderlande Industries maakt op haar beurt duidelijk dat ze meer fabriceert dan bagagebanden voor Schiphol, Heathrow en andere vliegvelden. Het bedrijf uit Veghel, dat begon met een lopende band om aardappels van het veld te krijgen, ontwikkelt inmiddels ook transportsystemen voor multinationals als H&M en Nike.

Win-win situatie

Maar uiteindelijk draait het vooral om het netwerken volgens organisator Jan Verhagen: ‘Het is een win-win situatie. De bedrijven kunnen werken aan hun naamsbekendheid en onze vierdejaarsstudenten oriënteren zich op hun afstudeerstage. Ik heb de bedrijven gevraagd of ze hun afstudeerprojecten wilde meenemen, zodat ze echt met studenten kunnen matchen.’

Naast afstudeerders brengen ook veel eerste- en tweedejaars Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek en Technische Bedrijfskunde een bezoek aan de markt. Verhagen: ‘Eerstejaars kunnen zich zo een beeld vormen waar ze later terecht komen, zodat ze beter weten welke majors ze moeten gaan volgen. Tweedejaars kunnen zich alvast oriënteren op hun eerste stage.’ [CT]