Genomineerden Avans scriptieprijs bekend

De selectiecommissie van de Avans scriptieprijs ontving dit jaar van elf academies een inzending. De elf afstudeerwerkstukken werden teruggebracht tot vijf genomineerden die volgens de commissie het beste voldeden aan de criteria toegankelijkheid, oorspronkelijkheid, maatschappelijke relevantie, samenhang tussen theorie en praktijk, praktische bruikbaarheid en actualiteit.

Verenigde Naties

De meest in het oog springende naam onder de genomineerden is die van Ufuk Kâhya. De oud-student Bestuurskunde bij Avans in Den Bosch was een paar weken geleden nog in de race om jongerenvertegenwoordiger te worden bij de Verenigde Naties. Die strijd verloor hij, maar misschien weet hij de scriptieprijs wel te winnen. Samen met Sara Sheikhi onderzocht Kâhya de politieke participatie van mbo-studenten.

Harm Harmsen studeerde Milieukunde aan de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu in Breda. Zijn scriptie gaat over het project Handhaving EPC. EPC staat voor de energieprestatiecoëfficiënt, een index die aangeeft hoe efficiënt er in gebouwen wordt omgesprongen met energie. Harmsen gaf aan hoe acht Gelderse gemeenten kunnen controleren dat hun toekomstige nieuwbouw voldoet aan bepaalde EPC-normen.

Essays

Andere kanshebbers zijn Alex de Gast en Rick van Zelst. De voormalige studenten Werktuigbouwkunde in Den Bosch optimaliseerden het productieproces van Metaglas, een bedrijf dat kozijnen en andere glassystemen fabriceert. Oud-student Grafische Vormgeving Thies de Waard maakt kans op de scriptieprijs met zijn verzameling essays over bijzonderheden uit de wereld van de typografie.

De laatste genomineerde is Indra Hooijen, afgestudeerd aan de Academie voor Sociale Studies in Breda. Zij deed in haar scriptie onderzoek naar jeugdcriminaliteit en hoe je kunt voorkomen dat jeugdige delinquenten in herhaling vallen. Dat deed de deeltijdstudente overigens in opdracht van het Avans Expertise Centrum Veiligheid

Peren

‘Het blijft toch een beetje appels met peren vergelijken’, vertelt Hanneke van Riel, voorzitter van de selectiecommissie. ‘De vijf genomineerden zijn zo verschillend. Bij iedere opleiding heet het scriptie, maar de uitwerkingen zijn zo divers. Ik ben blij dat ik er vijf mocht kiezen. Het wordt voor de Raad van Bestuur nog een hele kluif om hier de beste uit te selecteren.’

Wie er uiteindelijk met de felbegeerde cheque van 1500 euro vandoor gaat, wordt bekend op 25 november. Dan vindt de uitreiking van de Avans scriptieprijs plaats in Den Bosch. [CT]