Minder obstakels voor buitenlandse studie

De minister erkent dat er heel wat hindernissen zijn voor studenten die in het buitenland een opleiding willen volgen. Op verzoek van het CDA gaat hij een plan maken om studenten daar beter bij te helpen. 'Een deel van hen vindt hun weg sowieso wel', zei Plasterk, die zelf een half jaar in Engeland studeerde. 'Maar een ander deel heeft dat zetje wel nodig.'

Moeite opleiding erkend te krijgen

Het netwerk NEWS vroeg begin deze maand aandacht voor de problemen van Nederlandse studenten in het buitenland. Uit onderzoek onder 350 studenten bleek dat meer dan een kwart moeite had hun buitenlandse opleiding erkend te krijgen door de IB-Groep en internationaliseringsorganisatie NUFFIC. Bovendien had bijna de helft van de studenten die er gebruik van maakten problemen met de meeneembare studiefinanciering.

Intussen moet Nederland zich in Europa verantwoorden voor de regels rondom de meeneembare studiefinanciering. Om daarvoor in aanmerking te komen moeten studenten drie van de zes voorafgaande jaren in Nederland hebben gewoond. Die wooneis is volgens de Europese commissie in strijd met de regels rond het vrije verkeer van werknemers.

Europese Hof

De zaak ligt nu bij het Europese Hof. Minister Plasterk vertrouwt op een goede afloop, maar waarschuwde gisteren wel dat Nederland bij verlies de meeneembare studiefinanciering zou moeten ‘heroverwegen’. [IB/HOP]