Minder uitvallers in eerste studiejaren

De vier Bossche hbo-instellingen Fontys, Avans, HAS en STOAS hebben het samenwerkingsverband met elf middelbare scholen vernieuwd. De deelnemende scholen willen zorgen voor een betere aansluiting van het voortgezet onderwijs op het hbo en hebben zichzelf een stevig doel gesteld: werken aan een daling van het aantal omzwaaiers en stoppers in de eerste twee jaar van het hbo.

Havisten op hogeschool

Gistermiddag was de eerste netwerkbijeenkomst. De partners komen voortaan twee keer per jaar samen om activiteiten te organiseren. De scholen willen leerlingen beter voorbereid naar de vervolgopleiding laten gaan. ‘Over de zomer heen is er weinig contact van beide kanten. We willen de studenten wel goed laten starten als ze klaar zijn op de havo, dat gaan we op elkaar afstemmen’, vertelt Feliks de Vroomen van de Diensteenheid Marketing Communicatie en Studentenzaken.

Jaarlijks gaan al leerlingen van havo 4 een ochtend op bezoek bij een hogeschool. Komende maand doen daar zo’n vijfhonderd leerlingen aan mee. Ook zijn er schakelmodules, waarbij leerlingen van havo 5 een aantal middagen werken aan een opdracht uit de propedeuse van het hbo. ‘Deze twee onderdelen gaan we verder uitbreiden’, aldus De Vroomen. [EvG]