Sombere toekomst voor technici

Twee jaar geleden hadden afgestudeerden van civiele techniek een ‘zeer goed’ vooruitzicht op de arbeidsmarkt. Ze zouden eenvoudig een baan op niveau kunnen vinden, en die baan zou ook werkelijk met civiele techniek te maken hebben. Maar die voorspelling is nu afgezwakt tot een ‘redelijk’ vooruitzicht.

Van goed naar matig

Dat schrijft het onderzoeksbureau ROA in een rapport dat vandaag verschijnt over de arbeidsmarkt tot 2014. Iets dergelijks geldt ook voor studies als bouwkunde, bedrijfswiskunde en informatica: van goed naar matig. Voor werktuigbouwkundigen is er daarentegen weinig aan de hand: hun situatie blijft ‘goed’.

Al met al krijgen technici het de komende jaren moeilijker. Ze moeten vaker een baan onder hun niveau accepteren of werk doen waarvoor ze niet direct zijn opgeleid. De beste kansen op een goede baan hebben hbo’ers die in de gezondheidszorg willen werken, zoals verpleegkundigen. Ook logopedisten, fysiotherapeuten en ergotherapeuten zien de vooruitzichten opklaren: van redelijk naar goed.

Zonnige toekomst voor economen

Opvallend genoeg wordt het voor economen ook een beetje zonniger. Bedrijfskunde & management stijgt in de voorspellingen van ‘redelijk’ naar ‘goed’. Voor commercieel economen is de arbeidsmarkt ‘redelijk’, terwijl die twee jaar geleden nog ‘matig’ werd genoemd. Bedrijfseconomen hadden twee jaar geleden al goede vooruitzichten en daar heeft de crisis geen verandering in gebracht.

Het goede arbeidsmarktperspectief van hbo-afgestudeerden is vooral toe te schrijven aan de vele babyboomers die met pensioen gaan. Er komen ‘ruimschoots’ meer banen vrij dan er hbo’ers afstuderen, voorspellen de onderzoekers.

Minder vacatures voor academici

Voor academici worden de voorspellingen juist minder florissant. Dat heeft een simpele reden: het aantal universitaire studenten is jaar na jaar toegenomen. Tel daar de crisis bij op en het wordt duidelijk: de komende jaren zullen er naar verwachting minder vacatures zijn dan universitaire afgestudeerden. Zij zullen vaker een baan onder hun niveau moeten zoeken. [BB/HOP]